فهرست مطالب

نشریه مطالعات شبه قاره
سال چهاردهم شماره 43 (پاییز و زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/10
  • تعداد عناوین: 14
|
  • زهرا آقابابایی*، حسین مسجدی، لیلا امینی صفحات 9-24

    توجه و اقبال گسترده در شبه قاره به آثار سعدی در میان پژوهش های سعدی شناسی در ایران تا حدی مغفول مانده است، حال آنکه بررسی شرح ها، فرهنگ نامه ها، انتخاب ها، استقبال ها، تتبع ها و ترجمه های گوناگون از آثار سعدی به زبان های گوناگون در شبه قاره می تواند راهگشای مشکلات ابیات و عبارات سعدی در تصحیح، شرح، خوانش، معنایابی و به طورکلی مکمل مطالعات سعدی شناسی باشد. از این رهگذر، پژوهش حاضر به بررسی یکی از تقلیدهای گلستان سعدی، یعنی تضمین گلستان اثر میرزا هرگوپال تفته سکندرآبادی (1214-1296 ه.ق) پرداخته است تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا از طریق ابیات تضمینی گلستان در اثر تفته می توان به ضبط ها و قرایت های تازه ای در تصحیح گلستان دست یافت؟ تفته در دو اثر خود به اقتفای سعدی رفته است؛ در سنبلستان، به بوستان نظر داشته و در تضمین گلستان به شیوه ای منظوم، ابیات گلستان را تضمین کرده است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی پس از بیان ویژگی های ساختاری تضمین گلستان و ذکر انواع تضمین های به کاررفته در آن، به مقایسه ابیات تضمینی از گلستان در اثر تفته با تصحیح های یوسفی، خزایلی، ایزدپرست از گلستان سعدی، پرداخته و با استفاده از اثر تفته، ضبط پاره ای از واژگان گلستان را در تصحیح های فوق بررسی و بازبینی کرده است.

    کلیدواژگان: شبه قاره، سعدی، تفته، گلستان
  • مریم ابراهیمی* صفحات 25-40

    در قرن نوزدهم میلادی، رقابت دول اروپایی در شبه قاره هند کانون تحولاتی شد که سرنوشت مناطق شرقی فلات ایران را دگرگون کرد. رقابت فرانسه و روسیه با انگلیس و تلاش در دستیابی بر هندوستان انگلیسی ها را برآن داشت تا با اتخاذ سیاست ایجاد دولت های حایل و تجزیه و جداسازی مناطقی از ایران و افغانستان کنترل بلوچستان را به دست گیرد. دولت مرکزی ایران سعی داشت تا با گسترش نفوذ در بلوچستان، قدرت تضعیف شده خود را بازیابی و تحکیم بخشد. این امر مانعی در تحقق اهداف انگلیس بود. هدف این مقاله بررسی تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی مرزهای جنوب شرقی ایران و بازشناسی نقش راهبردهای انگلیس در هند و جدایی بلوچستان در عصر قاجار است.روش پژوهش بر مبنای روش تحقیق تاریخی و به شیوه اسنادی و کتابخانه ای است. این بررسی نشان می دهد اهداف و سیاست های انگلیس و رقبای اروپایی آن در قرن نوزدهم در شرق ایران، دستیابی به منابع غنی و منافع خود در شبه قاره استراتژیک هند و افزایش نفوذ در منطقه بوده است و تضعیف دولت ایران، تقسیم قوم بلوچ با تجزیه و جداسازی بلوچستان، ترسیم مرزهای ساختگی خاوری و ایجاد هویت کاذب ازجمله سیاست های منطقه ای انگلیس بوده است. این پژوهش به دنبال چیستی نقش استعمار انگلیس در هندوستان و تجزیه بلوچستان است.

    کلیدواژگان: استعمار، انگلیس، هند، قاجاریه، بلوچستان
  • شیوا بیرجندی، علی محمد موذنی*، غلامرضا تمیمی تواندشتی صفحات 41-56

    رباب نامه سلطان ولد، یک متن عارفانه است که با بهره گیری از مثنوی مولانا به نظم درآمده و بسیاری از مبانی اندیشه مولوی را تبیین کرده است. در نی نامه مولانا، «ساز نی» نماد عاشق کامل و دور از معشوق است که یک زاری دارد، اما «ساز رباب»، ناله های بسیار دارد؛ زیرا نماد عاشقانی هجران کشیده است. بیدل دهلوی از شاعران بنام در هند و سند است که در ایران و آسیای مرکزی نیز جایگاهی بلند داشته و دارد. همان گونه که مولانا در اثر ملاقات با شمس تبریزی متحول شد، بیدل نیز در نخستین دیدار با شاه کابلی، به نوعی جنون عاشقانه دچار شد. این پژوهش به روش تحلیل محتوا و بر پایه نظریه بینامتنیت، با مراجعه به اسناد و منابع کتابخانه ای، عقل و عشق را در «رباب نامه» سلطان ولد و «طلسم حیرت» بیدل دهلوی مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه دست یافته است که در دو منظومه، عقل مانند نردبان است که سالک را پله پله برای ملاقات معشوق بالا می برد؛ اما آنچه عاشق را به وصال محبوب می رساند، همانا عشق است که طبعا از عقل برتر است

    کلیدواژگان: ادبیات عرفانی، نظریه بینامتنیت، رباب نامه، طلسم حیرت، عقل، عشق
  • محمدعلی پرغو* صفحات 57-70

    به درستی نمی توان تاریخ اولیه ورود شیعیان به هند را تعیین کرد، اما ریشه های تاریخی گسترش تشیع در هند را باید مهاجرت برخی از ایرانیان دانست. این مهاجرت ها قبل از حملات مغولان به ایران نیز وجود داشت، اما بعد از آن به دلیل مشکلات به وجودآمده در ایران، گسترش بیشتری پیدا کرد. پس از حملات مغولان به ایران و تا پایان فرمانروایی حکومت مغولان کبیر در هند، حکومت های شیعی مختلفی همچون قطب شاهیان، نظام شاهیان، بهمنیان و عادل شاهیان در هند تشکیل شد. علمای مهاجر ایرانی، هم در تشکیل این حکومت ها و هم در اداره مسایل نظامی، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی آن ها نقش بارزی ایفا کردند. همچنین مهاجران ایرانی در کنار فعالیت های سیاسی و حکومتی، در فعالیت های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه، مثل هدایت و همراهی کردن مردم در زمان ها و مسایل مختلف نقش پررنگی از خود نشان دادند.سوال اصلی پژوهش حاضر این است که تشیع از چه زمانی و به چه شیوه هایی توانسته در میان هندیان نفوذ یابد؟ و سوال دیگر این پژوهش این است که چه سازوکارهایی و از سوی کدام طیف ها در این امر موثر بوده است؟ همچنین بررسی علل و نحوه گسترش تشیع در هند و نیز عملکرد مهاجران ایرانی در زمینه های مختلف فرهنگی، اداری، سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی در حکومت های شیعی تشکیل شده در هند، موضوع این تحقیق است که به روش توصیفی-تحلیلی ارایه می شود.

    کلیدواژگان: هند، تشیع، حکومت های شیعی هند، صفویه، ایرانیان مهاجر
  • بهزاد پوررضاییان، سید احمد حسینی کازرونی*، جعفر حمیدی، عزت دیره صفحات 71-88

    شناخت ویژگی ها و مولفه های شخصیتی افراد خاص همچون نوابغ، مشاهیر، علما و ادبا، یکی از نیازهای اساسی فرهنگ هر ملت است و این مهم، در حوزه روان شناسی بر عهده روان شناسان شخصیت است. هدف نهایی در این مقاله، کشف و شناسایی مولفه های بارز شخصیت صایب تبریزی -شاعر سبک هندی- از دیدگاه روان شناسان انسان گراست. برای دست یابی به این مقصود، از سخنان و اشعاری که شاعر با توجه به دو خصیصه مهم سبک هندی یعنی بسیارگویی و کشف مضمون های تازه، در دیوان غزلیاتش به طور مستقیم یا غیرمستقیم به خود پرداخته، استفاده شده است. در این روش، 364 غزل از دیوان مذکور براساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین 6995 غزل، انتخاب و بررسی شده است. بر همین اساس، بعد از بیان معنا و مفهوم شخصیت و ذکر رویکرد انسان گرایان در این زمینه، مفهوم خودشکوفایی توضیح داده شده و پس از آن، دوازده ویژگی بارز شخصیت صایب به عنوان فردی خودشکوفا از غزل های منتخب او استخراج و تحلیل شده است. در این تحقیق که رویکردی توصیفی- تحلیلی دارد، ضمن تبیین ویژگی های بارز شخصیت شاعر، سعی شده است به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که آیا صایب تبریزی انسانی خودشکوفاست؟

    کلیدواژگان: صائب تبریزی، دیوان غزلیات، سبک هندی، شخصیت، انسان گرایان
  • نصرالله پورمحمدی املشی، سید هاشم موسوی*، نسیم سعید صفحات 89-104

    واژه سلف در معنای لغوی نخستین بار در آثار مولفان قرن دوم و سوم هجری ذکر شده است، اما به کاربردن واژه سلفی گری تحت عنوان یک مکتب مستقل، برای نخستین بار در قرن هشتم هجری و تحت تاثیر افکار ابن تیمیه شکل گرفت و طرفداران این تفکر سلفیه نام گرفتند. این پدیده پس از ابن تیمیه به صورت نه چندان فراگیر ادامه یافت تا اینکه در قرن دوازدهم یک بار دیگر تحت تاثیر افکار افرادی همچون محمدبن عبدالوهاب و شاه ولی الله شدت گرفت. در این مقاله برآنیم پیشینه و ارتباط سلفی های شبه جزیره عربستان و شبه قاره هند و نیز اشتراکات و تمایزات این دو جریان را از دیدگاه محمدبن عبدالوهاب و شاه ولی الله درزمینه مبانی فکری ازجمله درباره چگونگی ارتباط با شیعیان و صوفیان و نظراتشان درباره اجتهاد و شرک را موردبررسی و ارزیابی قراردهیم. سوال اصلی پژوهش، تطبیق و مقایسه مبانی فکری و رویکرد محمد و شاه ولی الله در برخورد با مخالفان است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رویکرد این دو شخصیت در برخورد با مقوله هایی نظیر تصوف، اجتهاد، شرک و شیعیان متفاوت بوده است و حتی باوجود مخالفت آنان با تشیع، شاه ولی الله از بی احترامی به امامان شیعه خودداری می کند؛ حال آنکه در اندیشه محمدبن عبدالوهاب تخطیه کامل امامان شیعه امری عادی بوده است. نظر به اهمیت موضوع، این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانه ای صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: سلفی گری، محمدبن عبدالوهاب، شاه ولی الله دهلوی، شبه جزیره عربستان، شبه قاره هند
  • بشیر سراجی*، عبدالله همتی گلیان صفحات 105-124

    فردریش شلگل یکی از شرق شناسان آلمانی است که با مطالعات سانسکریت و بازنگری نظریات افرادی چون ویلیام جونز، نقش فراوانی در تحولات زبان شناسی و فلسفی اروپای قرن نوزدهم و پس از آن داشته است. از آثار مهم وی می توان به کتاب «زبان و خرد هندیان» اشاره کرد. این کتاب که به ریشه زبان های هندواروپایی پرداخته، در رشد زبان شناسی و نشر ادبیات شرقی در غرب جایگاه بسزایی دارد. همچنین توجه شلگل به زبان هندی سبب شد تا شرق شناسان به تاریخ زبان ها نیز توجه کنند و باب جدیدی در زمینه شرق شناسی گشوده شود. بااین حال در بسیاری از پژوهش ها نقش شلگل نادیده گرفته شده و نامی از وی به میان نیامده است. مسیله اصلی مقاله حاضر این است که اثر او چگونه توانسته در زبان شناسی تحول پدید آورد؟ نتیجه پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده، نشان داد که شلگل در این اثر با تاکید بر شباهت ریشه های زبان، ابداع روش های جدید در زبان شناسی و اثبات نظریه های زبان شناسان پیش از خود، توانسته است توجه بسیاری از صاحب نظران و پژوهشگران جوامع علمی و ادبی را جلب کند.

    کلیدواژگان: فریدریش شلگل، زبان و خرد، شرق شناسی، سانسکریت، جونز و بوپ
  • دوست علی سنچولی* صفحات 125-140

    گسترش اندیشه های شیعی و حتی تاسیس حکومت های شیعه مذهب در مناطق مختلف هند، ازجمله دکن، همزمان با اوج گیری اندیشه های شیعی و تاسیس حکومت شیعه مذهب صفوی در ایران بوده است. در این میان، یوسف عادل شاه که در سال 895 هجری، حکومت عادل شاهیان را تاسیس کرد، در سال 908 هجری، بنا به تمایلات شخصی و نیز تحت تاثیر نفوذ گروه های شیعی (آفاقی ها)، مذهب شیعه را در بیجاپور رسمیت بخشید که اکثر جانشینان وی نیز سیاست مذهبی او را در پیش گرفتند. از آنجا که بررسی عوامل موثر بر سیاست مذهبی حاکمان عادل شاهی به عنوان نخستین حکومت شیعی و تبیین فراز و فرود سیاست های مذهبی آن ها از اهمیت خاصی برخوردار است، در این پژوهش که به شیوه توصیفی-تحلیلی صورت گرفته، به این پرسش اساسی پاسخ داده شده که حکام عادل شاهی بیجاپور دکن در قبال مذهب تشیع چه سیاست هایی اتخاذ کردند؟ درحقیقت اکثر حکام عادل شاهی، سیاست حمایت از مذهب شیعه را در پیش گرفتند و تعداد اندکی نیز تحت تاثیر مسایل داخلی و خارجی سعی کردند از مذهب اهل سنت حمایت کنند.

    کلیدواژگان: عادل شاهیان، تشیع، تسنن، سیاست مذهبی، دکن
  • نصیر احمد سیدزاده، مریم خلیلی جهانتیغ*، محمد بارانی صفحات 141-156

    شیخ احمد سرهندی، مشهور به امام ربانی، در میان عرفایی که به نقد و بازتعریف مفاهیم عرفانی پرداخته اند، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. وی در آغاز هزاره دوم قمری به مدد علوم کشفی منحصر به فرد خود، پاره ای از مفاهیم عرفانی را بازتعریف کرد. مسیله اصلی تحقیق، دست یابی به تعریف وجودشناسی عرفانی و مرتبه وهم از دیدگاه سرهندی است. نتیجه بحث و تحلیل نشان می دهد که گسترش و نفوذ اندیشه های ابن عربی و شاگردانش در میان صوفیان هند، سرهندی را بر آن داشت تا به نقد وجودشناسی مکتب ابن عربی بپردازد. او با طرح نظریه وحدت شهود به رد نظریه وحدت وجود ابن عربی پرداخت و مفاهیم وجودشناختی او را تعریفی دوباره کرد. این مقاله ضمن مرور آرای سرهندی درخصوص رابطه خداوند و عالم، به روش تحلیل محتوا به توضیح مرتبه وهم براساس مکتوبات وی می پردازد. سرهندی برخلاف ابن عربی-که وجود کاینات را وجودی موهوم می داند که بر ظاهر وجود (خداوند) نمود پیدا کرده اند و لذا جدای از خداوند نیستند- معتقد است که نمود و ثبوت عالم هر دو در مرتبه وهم واقع شده و به طریق ظلی در خارج متحقق است؛ بنابراین جدای از حق سبحانه است.

    کلیدواژگان: شبه قاره، احمد سرهندی، وحدت وجود، ابن عربی، مرتبه وهم، اطلاق مقسمی
  • بدرالسادات علیزاده مقدم* صفحات 157-172

    در دوره صفویه برخی از خاندان های برجسته ایرانی به دلایل مختلف، به هندوستان مهاجرت کردند. مهاجرت این خاندان ها به قلمرو گورکانیان هند همراه با تجربیات بیشمار سیاسی و اجتماعی آنان به طور طبیعی منشا تاثیرات قابل توجهی در عرصه های مختلف در هند بود. ازجمله این خاندان ها، خاندان زیک بود. این خاندان که از سابقه درخشان خدمات نظامی و سیاسی در دوره شاه عباس اول صفوی برخوردار بود، پس از مرگ وی و به واسطه اختلافات درباری مورد غضب قرار گرفتند و مجبور به ترک ایران و پناهندگی به دربار گورکانیان شدند.این پژوهش به شیوه کتابخانه ای و به روش توصیفی و تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش اصلی است که خاندان زیک چه نقشی در دوره گورکانیان هند ایفا کردند؟ یافته های اجمالی این پژوهش موید آن است که خاندان زیک با بهره گیری از تجربیات نظامی و سیاسی خود نقش موثری در مقابله با ازبکان و برخی از فتوحات گورکانیان هند ایفا کردند. تلاش پیگیر این خاندان در عمران و آبادی برخی از نواحی قلمرو گورکانیان همچون کشمیر و کابل و حمایت بی وقفه آنان از گسترش زبان فارسی و مذهب تشیع در هند از تاثیرات مهم حضور این خاندان، در دربار گورکانیان هند بود.

    کلیدواژگان: خاندان زیک، شاه عباس اول، صفویه، گورکانیان هند
  • یحیی کاردگر* صفحات 173-188

    بحث انسجام و اثبات و نفی آن به ویژه در قالب غزل فارسی همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. این موضوع درباره غزل شعبه هندی سبک هندی و غزلیات بیدل بحث ها برانگیخته و سرانجام به عدم انسجام و پاشان بودن غزل این شعبه و غزل بیدل حکم شده است. پژوهش حاضر با بهره گیری از شیوه ای توصیفی-تحلیلی و به کارگیری راه های بررسی انسجام متون و نظریه انسجام هلیدی و حسن به بررسی انسجام در غزل بیدل در آیینه غزل اول دیوان او پرداخته و کوشیده است به این پرسش پاسخ گوید که حکم پاشان بودن غزل بیدل چرا و چگونه صادر شده است؟ نتیجه این بررسی آن است که از نظر محتوایی، مفهوم عجز یکی از مفاهیم انسجام بخش غزلیات اوست؛ اما انسجام غزل بیدل در هاله ای از صورخیال بکر، زبان خاص و ابهام و پیچیدگی غزل او پنهان است؛ ازاین رو برای اثبات انسجام آن درنگ در ویژگی های دستوری به ویژه مرجع ضمایر، دقت در روابط واژگانی و ترکیب های شعری، توجه به تکرار، هم معنایی، تضاد و پیوند جز و کلی که بین اجزای شعر به ویژه کلمات و ترکیب های آن برقرار است؛ ضروری است. با چنین نگاهی می توان هریک از غزلیات او را در حداقل جمله ها خلاصه کرد و با کشف یک دستی فکری و معنایی غزل، لذت هنری نابی را تجربه کرد.

    کلیدواژگان: سبک هندی، غزل بیدل، انسجام، پاشان بودن
  • پرستو کلاهدوزها*، حمید عابدیها صفحات 189-212

    از آنجا که جریان اصلاح طلبی اسلامی برآن است تا تفسیری نوین از مبانی دینی، متناسب با مقتضیات زمان و مکان ارایه دهد تا آن را از گزند انحطاط و انحراف رهایی بخشد، این گفتمان همواره در بین نواندیشان دینی و احیاگران مذهبی اقصی نقاط جهان اسلام از جایگاه برجسته ای برخوردار بوده است. منتها، گوناگونی رویکردها و راهکارهای این مصلحان، بی شک ضمن متاثرشدن از فرایندهای متفاوت فکری-عملی آن ها، به متفاوت بودن ساختار سیاسی-اجتماعی محل زایش و تکامل بینش آن ها نیز بازمی گردد. با این وصف، سید احمدخان، دگراندیش قرن نوزدهم شبه قاره، در دورانی می زیست که این منطقه جغرافیایی از لحاظ سیاسی، شدیدا تحت حاکمیت استعمار بریتانیا به سر می برد و از حیث عقیدتی نیز مسلمین هند در قهقرای تفکرات دینی قرار داشتند. این شرایط بحرانی موجب شد تا وی به تحولی عمیق در باورهای عقیدتی و رفتارهای سیاسی مسلمانان بیندیشد و پیشرفت علمی آنان را بنیادی ترین راه نجاتشان از عقب ماندگی بداند. او در کنار ارایه برنامه های مختلف خویش، ارتباط سازش مدارانه با غرب را نیز تجویز می کرد و این مهم ترین علت مخالفت جدی جامعه سنتی-مذهبی با شیوه اصلاحی وی بود.نوشتار حاضر می کوشد با طرح این سوال که رویکردها و راهکارهای مصلحانه سید احمدخان چه تاثیراتی در بازسازی تفکر دینی مسلمانان هند داشت؟ با استفاده از روشی توصیفی-تحلیلی، ضمن آشنایی با وضعیت مسلمانان آن روز، به بررسی تفکرات و اقدامات سید احمدخان در راستای برون رفت جامعه اسلامی هند از جمود و تحجر بپردازد.

    کلیدواژگان: اسلام، شبه قاره هند، قرن نوزدهم، گفتمان اصلاح طلبی، سر سید احمدخان
  • یاسر کهرازه*، آرش بیدالله خانی صفحات 213-228

    هند امروزه یک قدرت تاثیرگذار در نظام بین الملل است. صنعت و اقتصاد درحال رشد و دموکراسی پهناور و متکثر، از مواردی است که تصویر هند را برمبنای ابژه های نظام جهانی ساخت بندی کرده است. سینمای هندوستان (بالیوود) نیز ازجمله منابع و عوامل مهم و تاثیرگذار در بافت و ساختار هویت ملی هند و همچنین ادراک تصویر و برندینگ هند جهانی در محیط بین الملل امروزی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش بالیوود در ساخت بندی و بازسازی تصویر و برندینگ هند است. مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی و برمبنای منابع کتابخانه ای و رسانه ای به بررسی این امر می پردازد. برهمین اساس سوال اساسی پژوهش حاضر این است که اصولا بالیوود چه نقشی در تصویرسازی و ادراک مثبت برندینگ ملی هندوستان در نظام بین المللی دارد؟ مقاله در پاسخ به سوال پژوهش، بر این امر تاکید می کند که بالیوود با ابزارهای به روز و ازطریق ساخت بندی هویت ملی هندی و گسترش جذابیت مبانی هویت ملی و موجودیت فرهنگی-سیاسی کشور هندوستان، نقش مهمی در گسترش ادراک مثبت برندینگ ملت هند و افزایش محبوبیت آن دارد.

    کلیدواژگان: هند، بالیوود، قدرت نرم، برندینگ، ملت
  • فتانه محمودی*، میلاد شهانواز صفحات 229-248

    اشتراک و تبادل سنت های فرهنگی بین ایران و هند در دوره گورکانی به اوج خود می رسد. حوزه اصلی عینیت یافتن فرهنگ ها را می بایست در هنر و ادبیات جست وجو کرد. این پژوهش به مطالعه یکی از مصادیق این ارتباط فرهنگی، یعنی نگارگری و ذیل آن نسخه مصور خمسه نظامی که در دوره گورکانی هند توسط نگارگران مکتب هندوایرانی مصور شده و همچنین به تاثیرات ویژگی های نگارگری مکتب تبریز بر این نسخه، می پردازد. سوالاتی که مطرح می شود این است که: نظام نشانه ای نگارگری مکتب تبریز صفوی چگونه در سپهرنشانه ای گورکانیان هند ترجمه شده است؟ تاثیر این ترجمه پذیری بر نگاره های نسخه خمسه نظامی مصورشده در دوره اکبر شاه چگونه است؟ روش تحقیق توصیفی-تحلیلی با رویکرد سپهرنشانه ای بر پایه آرای یوری لوتمان بوده و هدف مقاله، خوانش نشانه های تاثیرگذار نگارگری صفوی بر نگارگری گورکانی هند و چگونگی این تاثیر در مصورسازی نگاره های خمسه نظامی در دوره سلطنت اکبرشاه است. نتایج پژوهش نشان داد که مصورسازی نسخه خمسه نظامی در هند، به واسطه مهاجرت نگارگران ایرانی به هند، متاثر از نگارگری مکتب تبریز صفوی است. تاثیرات این ویژگی ها در اکثر نگاره های خمسه نظامی ازجمله ترکیب بندی، شخصیت پردازی، نقوش تزیینی، فرم ها و بافت ها به وضوح دیده می شوند.

    کلیدواژگان: نگارگری تبریز صفوی، نگارگری گورکانی، خمسه نظامی، سپهرنشانه ای، عبدالصمد شیرازی
|
  • Zahra Aghababaei *, Hossein Masjedi, Leila Amini Pages 9-24

    Sa''dī''s words, such as the paper, have gone hand in hand with This earth globally, and have been spotted on the eyes of readers and enthusiasts of poetry, one of the items that the works of Sheikh Ajil are always enthusiastic about, the sub-continent of India, and from The sentence of this magnanimous Mirzahar Aghpopal is the throttling of Pikandarabadi (1214-1296), which follows Sa''di''s works, and he has three works, called Four Barons, Svanbestan, in response to Sa''di Boulevard and Sa''di''s Golestan Sa''di. In this paper, we compared the guarantees of Golestan Hafez and Sa''di''s effect in expressing the structural property of the effect of speculation, and we examined and categorized the types of guarantees used in his work. Then, by comparing the guarantees provided by Golestan with the hypothesis of yusefy copies Khazaeli, the idolatry of Golestan Saadi, regarding the recording of a fragment of Golestan''s words, the importance of looking at the manuscripts in the subcontinent in the correction of the works of Saadi was pointed out; therefore, the comparison of two books can be from the perspective of correcting Golestan and then Landsat Saadi.

    Keywords: subcontinent, Sa''di, Tafte, Golestan
  • Maryam Ebrahimi * Pages 25-40

    In the nineteenth century, the European governments competed in the Indian subcontinent, the developments were wonders. The center of developments that transformed the fate of the eastern regions of the Iranian plateau. The French-Russian competition with Britain and the attempt to reach India led the British to take control of Baluchistan by adopting a policy of forming governments and segregating areas of Iran and Afghanistan. The central Iranian government sought to restore and consolidate its weakened power by expanding its influence in Baluchistan, which was an obstacle to the achievement of British objectives. The purpose of this article is to examine the history of political and social developments in the southeastern Iranian border and to study the role of Engels's strategies in India and the separation of Baluchistan in the Qajar era. The method of research is based on the method of historical research and in the form of documents and libraries. This study shows that British and European competitors ' goals and policies have been preserved in the east of Iran in the eastern Iranian region, and its rich resources and interests are in India's strategic subcontinent and increased influence in the area.

    Keywords: Colonialism, England, India, Qajar, Baluchistan
  • Shiva Birjandi, Ali Mohammad Moazzeni *, GholamReza Tamimi Tavandashti Pages 41-56

    Rababnameh of Sultan Valad is a mystical text that has been versed using Rumi's Masnavi and has explained many of the principles of Rumi's thought. In Rumi's Neiname, the reed instrument is a symbol of a complete and distant lover who has a lament, but the rabab instrument has many moans because the symbol of lovers is separated. Bidel Dehlavi is one of the famous poets in India and Sindh who has a high position in Iran and Central Asia. Just as Rumi changed after meeting Shams Tabrizi, Biddle also experienced a kind of romantic madness in his first meeting with king of Kabol. This research has examined the intellect and love in the textbook of Sultan Valad and the spell of wonder Bidel Dehlavi by referring to library documents and sources by content analysis method and based on intertextual theory and it has concluded that in the two systems, the intellect is like a ladder that raises the mystic step by step to meet the beloved but what brings the lover to the beloved is love, which is naturally superior to reason.

    Keywords: Mystical literature, intertextuality theory, Rababnameh, Telesme Heirat, Intellect, Love
  • Mohmmadali Parghoo * Pages 57-70

    Although it is not possible correctly to determine the date of the initial entry of Shiites into India, but the historical roots of the expansion of Shiism in India should be considered as the migration of some Iranians. Although these migrations existed before the Mongol invasion of Iran, they increased further after the Mongol invasion due to problems in Iran. After the Mongol invasion, different Shiite governments, such as dynasties of qutbShahis, the NizamShahis, Bahmanis and adilShahis, were formed in India. Iranian emigrant scholars played an important role in forming these governments and in the economic, cultural and international military arena. Also, along with political and governmental activities, they played a role in socio-economic and cultural activities of the community as well as the guidance of the people. The main issue of this study is to examine the performance of Iranian immigrants in the economic and social administrative, political, and social scale of the Shiite regimes in India. Also, we have tried to study spread of Shiism in India and the causes of turning Indian governments into Shiism.

    Keywords: India, Shiism, Shiite India, Safavid, Immigrant Iranians
  • Behzad Poorrezaeyan, Seyyed Ahmad Hosseini-Kazerooni *, Jafar Hamidi, Ezate Deyreh Pages 71-88

    Recognizing the personality traits and features of individuals such as the geniuses, celebrities, scholars, scholars, literati and etc. Is one of the basic needs of every nation's culture which is the job of personality psychologists in the field of psychology. The ultimate goal of the current study is to discover and identify the prominent personality features of Saeb Tabrizi, the Indian poet, from human psychologists' point of view. To achieve the goal, the poet's speeches and poems which are directly and indirectly based on the two features of Indian style, the exaggeration and the new themes discovery, in his Diwan were collected as the research data. 364 sonnets among 3995 in mentioned Diwan were chosen randomly based on Morgan's table. According to this matter, after defining the concept of personality based on the humanists (Maslow-Rogers) approach, the concept of self-actualization was defined and twelve prominent features of Saeb's personality as a self-actualized person were identified. In this research, which has a descriptive-analytical approach, while explaining the salient features of the poet's personality, the basic question has been answered whether Saeb Tabrizi is a self-fulfilling human being?

    Keywords: Saeb Tabrizi, Divan Ghazlitat, Personality, Indian style, Humanists
  • Nasrolah Poormohammadi Amlashi, Seyed Hashem Mousavi *, Nasim Saeid Pages 89-104

    The term “Salafi” has been mentioned for the first time in the manuscripts of the second and third century AH authors. But the use of the term Salafism as an independent doctrine was formed for the first time in the eighth century AH by influencing from Ibn Taymiyyah's thoughts, and the proponents of this thought were called Salafi. This movement continued after the Ibn Taymiyyah in an incomplete way until in the twelfth century, which was once again influenced by the thoughts of people such as Muhammad ibn Abd al-Wahhab and Shah Waliullah Dehlawi. In this paper, the background and relation of the Salafists of the Arabian Peninsula and the Indian subcontinent, as well as the commonalities and differences between these two trends, from the perspective of Muhammad ibn Abd al-Wahhab and Shah Waliullah Dehlawi, in the field of intellectual foundations, including how to deal with the Shiites and Sufis, and their opinions about the idol worshipers or the infidelities of Shiites and other sects were studied. The main research question; Comparing and contrasting the intellectual principles and approach of Muhammad and Shah Wali Allah in dealing with the opposition. The results of the study indicate that the attitude of these two personalities in dealing with categories such as Sufism, ijtihad, polytheism and Shiites has been different and even despite their opposition to Shiism; Shah Waliullah refuses to disrespect the Shiite Imams, while in the opinion of Muhammad ibn Abd al-Wahhab, the complete transgression of the Shiite Imams was normal. Due to the importance of the subject, this research is done through the descriptive-analytical method and using library resources.

    Keywords: Salafism, Mohammed bin Abdul Wahhab, Shah Wali Allah Dehlavi, Saudi Arabian Peninsula, Indian subcontinent
  • Bashir Seraji *, Abdollah Hemmati Golyan Pages 105-124

    Friedrich Schlegel is a German Orientalist who has contributed greatly to the linguistic and philosophical developments of nineteenth-century Europe and beyond by studying Sanskrit and revising the theories of people such as William Jones. His most important works include the book of Indian language and wisdom. This book, which deals with the origins of Hindu-European languages, plays an important role in the development of linguistics and the publication of Eastern literature in the West. Schlegel's attention to Hindi also led Orientalists to pay attention to the history of languages and to open a new chapter in Orientalism. However, in many studies Schelgel's role has been overlooked and his name has not been mentioned. The central question is how his work evolved in linguistics. Descriptive-analytical research has shown that Schlegel's work in this work has attracted the attention of many scholars and scholars by emphasizing the similarities of the origins of language, devising new methods in linguistics and proving the theories of earlier linguists.

    Keywords: Friedrich Schelgel, Language, Wisdom, Orientalism, Sanskrit, Jones, Bupp
  • Doostali Sanchooli * Pages 125-140

    The spread of Shiite thoughts and even the establishment of Shiite religious governments in various parts of India, including Deccan, coincided with the culmination of Shiite thought and the establishment of the Safavid Shiite government in Iran. Meanwhile, Yusuf Adel Shah, who established the Adel Shahiyan government in 895 A.H, acknowledged the Shiite religion in 908 AH, due to his personal inclinations towards Shiism and the influence of Shiite groups (Afaghis) in Bijapour that most of his successors also pursued his religious policies. In fact, it is important to examine the factors influencing the religious policy of the Adel Shahi rulers as the first Shiite government and to explain the ups and downs of their religious policies. Therefore, in this research, which has been done in a descriptive-analytical way, this question has been answered that what policies did the Adel Shahi rulers of Bijapur Deccan adopt towards the Shiite religion? It seems that most of the Adel Shahi rulers have adopted a policy of supporting the Shiite religion, and some of them have tried to support the Sunni religion under the influence of domestic and foreign issues.

    Keywords: Adelshahids, Shiites, Sunnites, Religious Politics, Deccan
  • Nasir Ahmad Sayyedzade, Maryam Khalili Jahanthgh *, Mohammad Barani Pages 141-156

    From the very beginning, Ibn Arabi's opinions spread and received a special acceptance in the Central Asia and India, and "during a period of nearly eight centuries, the brains and thoughts of a great number of the best and most sincere researchers were occupied by these opinions." (Ibn Arabi, 2007, preface: 91) Most mystics after Ibn Arabi were influenced by his opinions and thoughts. Those who disagreed with the Grand Sheikh were mostly Muhaddiths, jurists and those scholars who were referred to as outwards Ulama. Although these scholars were very prominent in knowledge and science, most of them were not aware of the indoor truths and sciences, for this reason their opposition was ignored. (See: Nadvi, 2004:182). The first refutation of Ibn Arabi was written by Muhammad bin Umar Damishqi (died in 652 AH) and the first book against Fusous al-Hikam was written by Imad ad-Din Ahmad bin Ibrahim Hanbali (died in 711 AH) called "Ashi’ta an-Nusous fi Hatk Astar al-Fusous". In Persia, the first voice of protest apparently arose not from among the jurists and theologians, but from among the mystical circles. The famous mystic Sheikh Rukn ad-Din Abu al-Makarim Alaa ad-Dawlah Semnani (659-736 AH), called Ibn Arabi a "great man", but he did not like his belief of the unity of existence. (See: Ibn Arabi, 2007, preface: 40) Two other personalities have also proposed the theory of Monotheism of Witness in front of the theory of the unity of existence; one is Ibn Taimiyyah (661-728 AH), a famous muhaddith, theologian and jurist (Jalili, 2020: 73) and the other is Shaikh al-Islam Ahmad bin Yahya bin Muhammad Hashemi Manyari, one of the great scholars of the Indian subcontinent. (Dabiran, 2006: 47). Abul Hasan Ali Nadwi believes that "among the critics of Ibn Arabi, Sheikh Ahmad Sarhandi is the only person who, while he himself has actually passed through the valleys of mysticism and its stages, was able to comment on the unity of existence like an eye witness and with full confidence. He could say that I know every bit of this alley." (Nadvi, 2004: 188). He rejected Ibn Arabi's theory of unity of existence by proposing the theory of the unity of witness, redefining his ontological concepts.

    Research method

    The upcoming research has been done by using study and library tools, especially by studying the text of the three-volume book of Sheikh Ahmad Sarhandi (the Letters) and by the method of critical analysis of the text Topic In the Islamic world, three types of explanation of the existence can be distinguished: theological explanation, philosophical explanation and mystical explanation. (Turan, 2010: 176). In the first stage, all the theologians, philosophers, and mystics agree that the ancient and eternal independent existence belongs only to the Almighty God, but they differ on how to attribute the existence to the creatures. The theologians say: the beings of the world have real obtained existence, which means that their existence depends on God's will and creation. Some Muslim philosophers believe that the existence of creatures has a ratio relation with the existence. In this regard, mystics are divided into two groups:Those who believe in the theory of the unity of existence, and Ibn Arabi is the leader of them, consider the existence of creatures to be illusory (which have an external appearance). b. The supporters of Wahdat al-Shohoud, headed by Sheikh Sarhandi, consider the existence of creatures to be an illusory shadowy existence. (Usmani, 2006:252; Abbasi, 2003:87).According to the mystics, acceptance of the personal unity of existence is the prerequisite of believing in the actual infinity of God; because God is an infinite and unlimited existence; if we consider His existence limited, we have accepted some of His perfections and refused some other ones. Accepting such a limitation is a defect, and God is free from any defect. Therefore, the prerequisite of God's existence being infinite and unlimited is that it encompasses all actual existence and reality and leaves no place for other existences in its width or length; therefore, the existence and existed will have a real and essential example, which is the Almighty, and all possible multiplicity and virtual beings must be interpreted any way in the heart of this infinity. (Yazdan Panah, 2019: 266) In the works of Sadr al-Mota’ahhileen, personal unity can be approached through the infinite and limitless nature of God Almighty. (Vahedjavan, 2018:146) According to Sheikh Sarhandi, the way to get rid of this problem is the one adopted by mystics and Sufis who consider the world to be "illusory". (Sarhandi, 1381:3/512) Of course, this illusion is not the illusion that the sophists claim, but it means the illusion which God created it in the stage of illusion and exists in the level of illusion, "and in saying illusion, no prohibition is necessary because it is in the color of existence, and the eternal rulings and transactions and immortal blessings and torments are related to it. It is a different illusion from the illusion a foolish sophist believes in it which is a mere imagination. (Ibid: 3/512 and 513)

    Conclusion

    Sheikh Ahmad Sarhandi has redefined Ibn Arabi's ontological concepts such as the levels of existence, the level of illusion, the level of proof and manifestation of the universe, the unity of existence, the difference between the creator and the creature, the plurality and the five demotions for God. For example, by rejecting the theory of the unity of existence of Ibn Arabi, he put forward the unity of witness in contrast to it, and considered the position of existential monotheism as the position of the heart from the point of view of verve and intuition, which the people of mysticism usually experience it, but he does not consider it the end of mysticism, and he believes that it should be passed.The result of the research shows that Sarhandi agrees with Ibn Arabi that the universe has an imaginary existence, but the level of illusion in his view is different from what Ibn Arabi intended. In his opinion, Ibn Arabi's mistake is that he considers an illusory appearance as an external appearance, while the objects of the world that have been stabilized by God's will are in the level of illusion, and we as part of the world, are in the same level; therefore, we do not have access to the outside. It is beyond this world and is superior to our intuition and feeling. What we see and feel are all in the realm of illusion, and the external being is beyond our understanding and separate from the world.

    Keywords: Ahmad Sarhendi, unity of existence, Ibn Arabi, rank of illusion
  • Badrossadat Alizadeh Moghaddam * Pages 157-172

    During the Safavid era, some prominent Iranian families migrated to India for various reasons. The emigration of these dynasties to the Mughal Empire (Gurkanis) real along with their numerous political and social experiences were naturally the source of considerable influence in various fields in India. Among these families was the Zik Family. This family, which had a brilliant record of military and political service during the reign of King Abbas I, was angered by Safavid court and was forced to leave Iran and seek refuge in the Mughal court. Employing a library technique and descriptive-analytical research method, the present study makes attempts to answer this question: what role did the Zik family play in the Indian Mughal era? The findings of this study confirm that the Zik family, using its military and political experience, played an effective role in confronting with Uzbeks and some of conquest of Mughal Empire. The effort of the f in civil and urban areas of some Mughal territories such as Kashmir and Kabul and their uninterrupted support for the spread of Persian language and Shiite religion in India was one of the important effects of this family''s presence on the Mughal court of India.

    Keywords: Zik Family, Shah Abbas, Safavid, Gurkani of India
  • Yahya Kardgar * Pages 173-188

    The issue of cohesion in the Persian Ghazal has always been important to the researchers. This subject has raised a lot of controversies regarding the Indian style and the Ghazals of Bidel; and it was stated that there is connectedness in those poems. this study using descriptive-analytical methods and ways to study the coherence of texts and a look to the theory of Halliday and Hassan, has studied coherence in Biddle's sonnet in the mirror of the first sonnet of his divan and has answered the question Why and how the sentence was issued about connectedness in Bidel's sonnet? The results show that cohesion and coherence in the Ghazal of Bidel is implicit in a shadow of genuine figures of speech, special language, ambiguity, and intricacy in his poetry. to prove the integrity of Bidel’s poetry, it is necessary to reflect on its grammatical features specially pronouns references, accuracy in word collocations and poetic compositions, repetitions, synonyms, antonyms, as well as minor and major links between poetic segments particularly words and compositions. each of Bidel’s Ghazals can be summarized into the least sentences; and genuine artistic pleasure can be experienced by discovering the intellectual and semantic harmony in his poetry.

    Keywords: Sabk-e Hendi (Indian Style), the Ghazals of Bidel, Cohesion, Coherence, Disconnectedness
  • Parastoo Kolahdoozha *, Hamid Abediha Pages 189-212

    Whereas the current of Islamic reformism seeks to offer a new interpretation of religious principles following the requirements of time and place to free it from the sting of degeneration and deviation; Therefore, this discourse has always had a prominent place among religious modernists and religious revivalists in all parts of the Islamic world, especially in recent centuries. However, the distinction between the approaches and the solutions of the reformers, no doubt, while being affected by their superior intellectual-practical processes, also goes back to the differences in the productive socio-political structure and the place of growth and development of their personality. The Indian subcontinent, as a land of religious pluralism, has always witnessed the emergence of new sectarian divisions in different religions throughout history. With the arrival of Islam in this region, on the one hand, this process became more widespread, and on the other hand, the acquisition of power and the maintenance of government became problematic for Muslim rulers, despite such various and sometimes conflicting rituals. Therefore, each of the rulers, in dealing with this issue, chose a method that undoubtedly arose from specific factors and had special results. Among the Gurkhani sultans, some, such as Akbarshah and Aurangzeb, believed in religious reform and chanted the slogan of Islamic revival. In the position of the Islamic ruler, they sought to save their society from intellectual stagnation and behavioral petrification by issuing new orders and passing new laws. However, even though all these rulers claimed to reform the religious thought and sometimes, they considered themselves the reformer or the remake of their century in this regard and sought to achieve a common goal; Contradictory and even contradictory thoughts and actions have always occupied the minds of researchers in the field of religious reform and have caused many questions and challenges in this field. Why these rulers, while having numerous commonalities in their education and social status, in cultural-religious categories, during more than half a century of their separate rule over the Muslims of the subcontinent; In presenting reform plans and programs (Akbar Shah with the method of religious tolerance and Aurangzeb with the method of religious prejudice and tyranny) were exactly opposite to each other; It is an important question that requires a scientific and reasoning answer. Therefore, the present study, based on a descriptive-analytical method, tries to introduce the ideological and religious ideas of the Mongols in general, and then specifically and through a case study and comparative study, to identify the infrastructures and contexts of cultural-ideological growth of the two. The ruler of Gurkhani should pay; Finally, while examining the existing challenges, study because and how differences in Islamic reform ideas and practices exist in the Indian subcontinent. Research purpose Convergence or divergence of followers of different religions has always been one of the most challenging and controversial issues in the history of human thought. In many important and historical wars and peace, the traces of the survival of religion as one of the fundamental factors can be easily discovered and examined. Therefore, the land of India has long been considered as a clear and complete model in this field due to the existence of different religions and religions. Due to such special circumstances, it has often been called the "Land of a Thousand Religions", the "Museum of Religions and Beliefs" or the "Land of Wonders". India, despite its thousands of years of religious and cultural background and its multifaceted affinity with Iran (racial, linguistic, cultural, religious, etc.) in terms of scientific research and studies (especially historical-religious), is still a high point. The mystery is unknown and overlooked; Therefore, it still needs in-depth research and exploration by researchers in various social fields, especially in the intellectual-ideological fields. Therefore, the first and most important goal of the forthcoming plan in this regard; While addressing a new and practical topic in the history of Islamic thought in the direction of current studies of the revival of religious thought in the region of India; Eliminating part of the poverty of resources and lack of research topics of researchers in this geographical area is also.

    Keywords: Gurkanian, Indian subcontinent, Religious Reformism, comparative comparison, Akbarshah, Aurangzeb, religious tolerance, religious bigotry
  • Yaser Kahrazeh *, Arash Beidollahkhani Pages 213-228

    Today, India has become an influential power in the international system. The industry and the growing economy and diverse - big democracy, have made the image of India based on global objects. Indian cinema (Bollywood) is one of the most important and influential factors in the structure of Indian national identity, as well as the perception of India's global image and its branding in international environment. The study aims to researching on role of Bollywood in the construction and reconstruction of India's image and Indian nation branding. The paper methodology is descriptive-analytical method based on library and media resources. Therefore, the main question of this paper is what is the role of the Bollywood in India's making image and positive perception of India's nation branding in international system? The paper first conceptualizes the meanings of nation branding and then in response to the main question, this paper emphasizes that the Bollywood with the updated tools, has played an important role in spreading the positive perception of India's nation branding and increasing its popularity around the world by the construction of Indian national identity, the expansion of the attractiveness of the foundations of national identity and the cultural-political existence of India

    Keywords: India, Bollywood, Soft power, Branding, nation
  • Fataneh Mahmoudi *, Milad Shahanavaz Pages 229-248

    Sharing and exchange of cultural traditions between Iran and India reached its peak during the Gurkhani period. The main field of objectification of cultures should be sought in art and literature. The main area offind objectivityculturesshould be sought in art and literature. This paper focuses upon one of the examples of this cultural connection, namely painting and the illustrated version of Khamseh Nezami, which was illustrated by the painters of the Iranian HinduSchool during the Gurkhani period in India, and also deals with the effects of Tabriz school painting features on this version. Indeed, to this end, the question raised here is how the system of painting of the Safavid school of Tabriz was translated in Semiosphere as a sign of the Gurkhans of India? What is the effect of this translatability on the illustrations of the Khamseh Nezami versions illustrated during the reign of Akbar Shah? Being qualitative in nature, the present study adopts a descriptive approach to content analysis with the Semiosphere approach is a sign based on Yuri Lutman''s views and the aim of the article is to read the influential signs of Safavid painting on Gurkhani Indian painting and how this effect is in illustrating the Khamseh Nezami paintings during the reign of Akbar Shah. In this context the results of the study indicate that the illustration of the Khamseh Nezami version in India, due to the migrations of Iranian painters to India, is influenced by the painting of the Tabriz Safavid School. The effects of these characteristics are clearly seen in most of the five military drawings, including composition, characterization,decorative motifs, forms, and textures.

    Keywords: Tabriz Safavid Painting, Gurkhani Painting, Khamseh Nezami, SemioSepehr, Abdolsamad Shirazi